Litteratur

Propagandakunst: Tjek hjemmesiden til Asia Society's aktuelle udstilling om kunst i Kina 1949-1979 her. Se desuden det uovertruftne site om kinesiske propagandaplakater med masser af billeder her.

Fin lille tekst om kreativitet i Kina i dag her.

Links anbefalet af Anne Wedell-Wedellsborg:

  • Link til "resource center", der indeholder (mest) engelsksproget litteratur om moderne kinesisk kultur: MCLC
  • Link til Andrew Fields hjemmeside, som er en amerikaner, der har boet i Kina i flere år. Han beskriver mange af de forandringer, der sker i Shanghai lige nu - og så er der også lidt om nattelivet i byen!
  • Link til Danwei, som er en hjemmeside om medier, reklamer og "urban life". Det meste er oversættelser fra kinesiske medier.
Zhang.jpg

Et kompendium og udførlig pensum vil foreligge i slutningen af august.

Anbefalet litteratur er fx:

  • China's New Cultural Scene (Claire Huot, Duke University Press, 2000) vil langt hen ad vejen fungere som grundbog. Vi trykker den ikke op i kompendiet og anbefaler, at I anskaffer jer den. Den er bestilt hjem til Stakbogladen, som får den i løbet af sommeren. Desuden vil den være at finde på semesterhylden.
  • Modern Chinese Literary and Cultural Studies in the Age of Theory - (Ray Chow (ed.), Duke University Press, 2000), der som antologi tilbyder flere forskellige vinkler på en række emner inden for feltet.
  • China contemporary - (Aaron Betsky (ed.), Nederlands Architectuur Instituut, 2006) er en mere kalejdoskopisk og billedrig udgivelse på hollandsk og engelsk, der kommer omkring de helt nye tendenser inden for ny arkitektur, kunst og visuel kultur i Kina.
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License